تکین هاست

وبلاگ رسمی شرکت تکین هاست

تکین هاست

وبلاگ رسمی شرکت تکین هاست

وبلاگ رسمی شرکت تکین هاست

پیوندها

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بررسی سرور HP ProLiant DL180

بررسی سرور HP ProLiant DL180

بررسی سرور HP ProLiant DL180

انتخاب سرور مناسب برای سازمان و کسب و کارتان مسئله ای مهم و اساسی است، در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از سرورهای نسل 9 اچ پی بپردازیم؛سرور HP ProLiant DL180 که به گونه ای طراحی شده تا عملکرد و قیمت مناسب را باهم ترکیب کند و با انعطاف پذیری بالا قابل پیکربندی با طیف گسترده ای از دستگاه های ذخیره ساز می باشد.

HP ProLiant DL180
سروری است که هدف از طراحی آن ترکیب عملکرد بالا و قیمت مناسب بوده، این سرور همچنین طیف گسترده ای از دستگاه های ذخیره ساز را پشتیبانی می کند و به شما گزینه هایی ارائه می دهد تا انعطاف مورد نیاز برای اجرای برنامه های وابسته به فضای ذخیره سازی را داشته باشید.

ساخته شده برای طیف گسترده از پیکربندی ها و گزینه های ذخیره سازی وکنترل ذخیره سازی که این ویژگی سرورها را قادر می سازد تا موارد زیر را پشتیبانی کنند:
پشتیبانی از محدوده وسیعی از workloads (بارکاری) ذخیره سازی در مراکز داده کوچک تا بزرگ
پشتیبانی از file serving
پشتیبانی از ذخیره سازی ویندوز (Windows storage)
پشتیبانی و اجرای برنامه های داده ای بزرگ از قبیل Apache Hadoop؛ چیزی که نیاز به ترکیب مناسبی از ذخیره سازی و محاسبات دارد.

مشخصات
پردازش و محاسبات: (Up to 2 Intel® Xeon® E5-2600 v3 Series, 4/6/8/10/12 Cores, PCIe 3.0, up to 6 available slots)
حافظه: (HP SmartMemory (16) DDR4, up to 2133 MHz (512 GB max
ذخیره سازی: Standard HP Dynamic Smart Array B140i, optional HP Smart Array Controllers, and HP Smart HBAs via PCIe stand-up cards
مشخصات شبکه: Embedded 2x 1GbE, optional FlexibleLOM slot on riser

سرور ProLiant DL180 به جز برای زیر ساخت های پایه IT بسیار ایده آل است برای کاهش هزینه های اجرای برنامه های وابسته به فضای ذخیره سازی مانند cold storage و back-up.

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

بررسی سرورهای سری 300 اچ پی

بررسی سرورهای سری 300 اچ پی

بررسی سرورهای سری 300 اچ پی

یک انتخاب درست برای شبکه به ما این آرامش خاطر را را می دهد که شبکه ما در حساسترین شرایط در پایدارترین حالت خود قرار دارد. امروزه مدیران به این نتیجه رسیده اند که برای تداوم بی نقص و پایدار شبکه خود باید به سمت زیر ساخت های قدرتمند بروند، سرورهای اچ پی سری 300 یکی از این زیر ساختهای قابل اعتماد هستند که در این مقاله آن ها را بررسی می کنیم.

 

 

سرورهای سری Hp 300 یکی از زیر ساختهای قابل اعتماد هستند. این سرورها در مدل های متنوع برای تمام انواع شبکه ها به خصوص محیطهای کاری بزرگ طراحی و ارائه شده اند. پر فروش ترین سرورهای جهان از این سری از سرورهای hp است. این سرورها ظاهری بزرگتر از سرورهای سری 100 دارند و اصولاً 1، 2 یا 4 واحد را در یک رک اشغال می کنند و قابلیت پشتیبانی از دو سوکت پردازنده را دارندکه این سری را مناسب برای دیتا سنترها می سازد و قابل استفاده برای کاربردهای Front-end network application ,e-mail ,Database و … می باشد.

مدلهای DL سرورهای سری 300:

HP ProLiant DL360 Gen9
HP DL380 G9
HP DL380p G8
HP DL380e G8
HP ProLiant DL320e Gen8
HP ProLiant DL385p G8
HP ProLiant DL360p G8

این سرورها قابل توسعه هستند و غیر از DL385 که از پردازنده های AMD استفاده می کند، بقیه این سرورها مبتنی بر پردازنده های اینتل هستند. این قابلیت خود کارایی این سرورها را چند برابر می کند.

مدلهای ML سرورهای سری 300:

HP ProLiant ML310e G8
HP ProLiant ML350 G9
HP ProLiant ML350p G8

سری ML300 سرورهای hp با قابلیت پشتیبانی از یک یا دو پردازنده، مدیریت پیشرفته از راه دور و انعطاف پذیری بالا در میزان حافظه و I/O ، کارایی و قابلیت گسترش بالا، بسیار مناسب برای کاربردهای Email,Database و … است.
این سری نیز قابلیت پشتیبانی از یک یا دو سوکت پردازنده را با 2 و 4 و 6 و 12 هسته (در مدلهای بالاتر این تعداد بیشتر است) را دارند. این مدل ها به صورت ایستاده هستند و نیازی به رک ندارند.

این مدلها طبق پیشنهاد خود شرکت hp مناسب برای سرویس های Email&Messeging و web server، domain controller و … می باشند. حافظه های RDIMM و DIMM این سرورها از مینیمم 8 گیگابایت تا ماکسیمم 1.5 ترابایت هستند و دارای هار دیسک های SAS و SATA با ظرفیت های بالا می باشند. از این سرورها می توان بر اساس نیاز خود استفادهای گوناگون برد. مدلهای خانواده ML، سیستم عامل های متنوع را برای سرویس دهی بهتر و کارایی بالاتر، پشتیبانی می کنند.

در پایان نیز می توان گفت این سری از سرورهای اچ پی، بسیار مناسب برای مجازی سازی هستند که این تکنولوژی خود هزینه ها را به طور چشم گیری پایین می آورد و در مقایسه با امکانات فوق العاده ای که دارد دارای قیمت مناسبی است.

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

بررسی سرور HP Server ProLiant DL120 G9

بررسی سرور HP Server ProLiant DL120 G9

بررسی سرور HP Server ProLiant DL120 G9

آیا به یک سرور قدرتمند برای مجازی سازی نیاز دارید؟

HP Proliant DL120 Gen9 یک سرور از کلاس اقتصادی می باشد که با اندازه یک یونیت ارائه شده است. این سرور ترکیبی از کارایی، افزونگی (redundancy) و بسط پذیری را برای شما فراهم کرده است. سروری مناسب برای SMB ها و مشتریانی که به هزینه های اقتصادی فکر می کنند!

DL120 G9 شما را برای مجازی سازی و فعالیت های عمومی یاری می کند.

ویژگی ها:

ترکیب کارایی و توسعه پذیری در یک سرور کوچک

سرور HP Proliant DL120 Gen9 از یک پردازنده Intel® Xeon® E5-2600 v3 پشتیبانی می کند که کارایی و بهره وری را در فضایی به اندازه یک unit به شما هدیه خواهد داد.

HP SmartMemory از مفقود شدن داده های شما جلوگیری خواهد کرد و با افزایش قابلیت های مدیریت خطا، زمان خرابی را کاهش خواهد داد.

پشتیبانی تا 256 گیگابایت رَم با سرعتی برابر با 2133 مگاهرتز زنجیره ای از افزایش کارایی 14 درصدی را همراه خواهد داشت.

و البته این سرور اقتصادی می باشد، چرا که HP Smart Drives افزایش بهینه کارایی، ظرفیت و قابلیت اطمینان را برای نیازهای گوناگون و حجم کار مورد نیاز، فراهم کرده است. پشتیبانی تا 4 هارددیسک LFF و 8 هارددیسک SFF با سرعت انتقال 12 گیگابیت در ثاتیه برای SSD ها و HDD ها مبین همین مسئله می باشد.

ارائه 3 اسلات riser با تکنولوژی PCIe 3.0 امکان استفاده از یک GPU و همچنین کارت های شبکه را فراهم می کند، در نتیجه شاهد افزایش پهنای باند در ورودی و خروجی و همچنین بسط پذیری یکپارچه خواهیم بود.

 سرور اچ پی پرولیانت DL120 Gen9 با ارائه دو عدد 1GbE و سه عدد اسلات PCIe  همچنین HP FlexibleLOM انتخابی، انعطاف پذیری بیشتری را در پهنای باند شبکه برای شما فراهم می کند، امری که باعث می شود دست شما در بسط دادن شبکه و یا تغییرات احتمالی باز باشد.

 

بهره وری در انرژی

پاور  80 PLUS gold redundant بیشتر از 92 درصد کارایی را برای شما فراهم خواهد کرد و این در حالی است که با امکانات HP power management نیز ترکیب شده تا مصرف و هزینه را کاهش دهد.

همچنین دمای محیط نیز تحت استاندارد ASHARE A3 قرار دارد تا شما را در کاهش هزینه های خنک سازی یاری نماید.

 

مدریت زیرساخت چابک برای تسریع ارائه خدمات IT

در کنار HP Proliant DL120 Gen9 Server نرم افزار HP OneView مدیریت یکپارچه ای را برای اتوماسیون در سراسر سرور، ذخیره سازی و شبکهفراهم می کنم.

شما دارای یک داشبورد آنلاین برای نظارت بر زیر ساخت های همگرا خواهید بود و توسط HP Insight Online پشتیبانی خواهید شد.

پیکربندی در رابط قابل گسترش میانافزار (UEFI) حالت بوت، ارائه محلی و راه دور با تأمین هوشمند و ابزار برنامه نویسی یا رابط HP RESTful از دیگر مزایای این سرور اچ پی می باشد.

همچنین امکان دسترسی از راه دور برای عملیات استقرار، نظارت و پشتیبانی، توسط HP ILO مقدور می باشد.

بهینه سازی سیستم عامل و به روز رسانی درایورها و کاهش خرابی با HP Smart به روز رسانی، متشکل از HP SUM و SPP.

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

مفهوم RAID و انواع RAID

مفهوم RAID و انواع RAID

مفهوم RAID و انواع RAID

RAID مخفف Redundant Array of Independent Disks به معنی آرایه ای افزونه از دیسک های مستقل و مجزا است. این تکنولوژی برای مجازی سازیمتعدد هارد دیسک های مستقل به یک یا چند آرایه برای بهبود عملکرد، ظرفیت و دسترسی است.

استفاده از RAID به این دلیل صورت می گیرد که با قرار دادن داده ها بر روی بیش از یک عدد هارد دیسک، عملیات ورودی و خروجی به یک همپوشانی خاص رسیده که در نتیجه باعث افزایش کارایی می شود، افزایش کارایی سیستم یعنی افزایش سرعت خواندن و نوشتن.

اما هدف از این تکنولوژی، ریکاور کردن دیتا در اثر Fail شدن هارد دیسک است. یعنی اگر یک هارد دیسک دچار مشکل شود سیستم می تواند کار سرویس دهی خود را ادامه دهد. در صورتی که هاردها RAID شوند، سیستم عامل آن ها را به عنوان یک هارد واحد شناسایی خواهد کرد.

RAID بر اساس ساختار به چندین نوع مختلف تقسیم می شود که هر کدام با توجه به نیاز کاربر و شرایط هر شبکه، مورد استفاده خاص خود را دارند. که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • RAID 0
  • RAID 1
  • RAID 2
  • RAID 3
  • RAID 4
  • RAID 5
  • RAID 6
  • RAID 1+0
  • RAID 03/ RAID 53
  • RAID 50
  • RAID 60
  • RAID 7
  • Adaptive RAID
  • RAID S

تفاوت RAID ها، نحوه انتخاب نوع آن و این که چه مدلی از آن برای چه اپلیکیشنی مناسب تر است را می توانید در جدول زیر ببینید.

مفهوم RAID و انواع RAID

نحوه تنظیم هارد دیسک بر روی سرورها

به طور کلی برای تنظیم هارد دیسک ها و RAID، سه نرم افزار ACU ,SSA و ORCA وجود دارد که جدیدترین آنها SSA است که بر روی سرورهای G9برای تنظیم RIAD و دیگر تنظیمات مربوط به هارد دیسک ها استفاده می شود. برای ورود به این نرم افزار ابتدا باید وارد Intelligent Provisioning و سپس وارد SSA شد. برای تنظیم و استفاده از هارد دیسک ها ابتدا Array و سپس Logical ساخته می شود.

RAID 0

RAID 0 یا Stripping (نواری)، اطلاعات را به قسمت های مساوی به نام Stripe یا Chunk (نواری و قطعه قطعه) تقسیم کرده و هر قسمت را روی یک هارد ذخیره می کند در واقع بین مجموعه هاردهای موجود در آرایه توزیع و ذخیره می کند. این کار باعث می شود همزمان چندین هد کار کند و در نتیجه کارایی افزایش می یابد. برای تنظیم آن به حداقل 2 هارد دیسک نیاز است. در این نوع RAID هیچ نوعی از افزونگی وجود ندارد و ضریب خطای آن صفر است و در بین تمام RAID ها سریع ترین نوع محسوب می شود.

مفهوم RAID و انواع RAID

RAID 1

این RAID به نام Mirror یا آینه ای نیز شناخته می شود و حداقل به 2 هارد دیسک جهت راه اندازی نیاز دارد و تعداد هارد دیسک ها باید زوج باشد. در این مدل، ثبت اطلاعات روی هر دو دیسک انجام می شود بدین گونه که دیتا روی یک هارد دیسک دخیره می شود و سپس همان دیتا روی هادر دیسک دیگری رایت می شود. به عنوان مثال اگر 4 هارد دیسک را با این روش RAID کنیم، دو هارد دیسک کپی دیتای دو هارد دیسک دیگر می شود. این مدل ذخیره سازی دیتا باعث می شود اگر نصف تعداد هارد دیسک ها از بین برود سیستم بدون وقفه بتواند کار سرویس دهی خود را انجام دهد. ولی ایراد آن این است که نصف فضای مفید ذخیره سازی را از دست خواهیم داد و در واقع روشی گران قیمت اما برای سیستم عامل مناسب است. در این نوع RAID اطلاعات همزمان می تواند از روی دو هارد خوانده شود و به همین علت سرعت خواندن در این ساختار بالاست. اما سرعت نوشتن بر روی هارد در این ساختار هم اندازه سرعت نوشتن اطلاعات بر روی یک تک هارد است.

مفهوم RAID و انواع RAID

RAID 5
این نوع RAID نیازبه حداقل 3 هارد دیسک دارد اما برای افزایش کارایی توصیه شده است که از 5 هارد استفاده شود. اطلاعات، روی دو هارد دیسک اول و دوم ذخیره می شود و سپس محاسباتی روی دیتا انجام داده و با نام بیت افزونه یا Parity آن را روی هارد سوم ذخیره می کند. در دفعات بعدی Parity را روی هارد دیسک ها می چرخاند. در این نوع RAID حدودا فضای یک هارد دیسک را از دست می دهیم و چنانچه یک هارد دیسک به هر دلیلی دچار مشکل شود، سیستم بدون وقفه به ادامه کار خود می پردازد. پس از اینکه یک هارد دیسک دچار مشکل شد می توان یک هارد دیسک جدید روی سرور قرار داد و دیتا روی آن شروع به ریکاور شدن می کند.

تحمل پذیری در برابر خطا در این مدل RAID در حد یک هارد دیسک است و چنانچه هارد دوم دچار مشکل شود ،اطلاعات از بین می رود. معماری این RAID به گونه ای است که عملیات خواندن و نوشتن بر روی هاردها پخش می شود این امر باعث می شود که مجموع کارایی هاردها از کارایی یک هارد به مراتب بیشتر باشد. سرعت خواندن و نوشتن در 5 RAID نسبت به RAID 0 پائین تر و نسبت به RAID 1 و بالاتر است. این RAID مناسب برای پایگاههای داده مانند SQL است. این RAID برای سیستم هایی که عملیات نوشتن زیاد و فشرده بر روی هاردها دارند، اصلا گزینه مناسبی نیست زیرا عملیات تولید بیت افزونه Parity در زمان نوشتن اطلاعات کمی زمان بر است همچنین زمانی که یک هارد از مجموعه هاردها Fail شود زمان زیادی برای بازنشانی اطلاعات لازم است.

مفهوم RAID و انواع RAID

RAID 50
این نوع از RAID برای سیستم هایی که عملیات نوشتن زیادی بر روی هاردها دارند بسیار مناسب است. حفاظت از سلامت اطلاعات و همچنین قابلیت بازیابی آن نسبت به RAID 5 به مراتب بیشتر است.
کارایی این RAID نسبت به RAID5 از این جهت بهتر شده است که هر یک Fail فقط بر یک آرایه از اطلاعات تاثیر می گذارد.
اگر Fail شدن اطلاعات در آرایه های مختلف RAID رخ دهد قابلیت تحمل این RAID عدد 4 خواهد بود.
RAID 50 جهت پیاده سازی نیاز به کنترلر سخت افزاری پیشرفته دارد که شاید این مورد را بتوان به عنوان یکی از معایب عمده آن در نظر گرفت. اما زمانی که شما با اپلیکیشن هایی سر و کار دارید که اطلاعاتشان بسیار حیاتی است و امنیت آن ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است توصیه می شود از این نوع RAID استفاده نمایید.

مفهوم RAID و انواع RAID

RAID 10
برای راه اندازی این RAID حداقل 4 هارددیسک نیاز است و به این صورت عمل می کند که داده ها را بین هاردهای آینه ای شده به صورت نواری توزیع می کند. مادامی که یک هارد دیسک از هر جفت هارد آینه ای شده، فعال باشد اطلاعات قابل بازیابی هستند. اما اگر هر دو هارد از یک جفت آینه ای Fail شوند، اطلاعات به دلیل عدم وجود بیت افزونه (Parity) دیگر قابل دسترس نخواهد بود.

مفهوم RAID و انواع RAID

RAID 6
RAID 6 به نام RAID با بیت افزونه دوتایی (Double Parity RAID) هم معرفی می شود که در واقع از ساختار آن بر گرفته شده است. نحوه ذخیره سازی اطلاعات مانند RAID 5 است با این تفاوت که این RAID از دو بیت افزونه استفاده می کند یعنی Parityرا دوبار و با دو شیوه مختلف محاسبه کرده و روی دو هارد دیسک مختلف پراکنده می کند. این کار باعث می شود چنانچه دو هارد دیسک نیز از بین برود سیستم بدون وقفه بتواند به ادامه کار خود بپردازد. در واقع قابلیت تحمل خطای این RAID، عدد 2 است بدان معنا که اگر دو هارد به طور کامل Fail شوند، باز هم قابلیت بازیابی اطلاعات در آن وجود دارد. در صورتی که 3 هارد دیسک دچار مشکل شود دیتا از دسترس خارج خواهد شد. در RAID 5 ضریب اطمینان در حد یک هارد دیسک است.

در صورت از بین رفتن یک یا دو هارد دیسک یک مقدار افت کارایی خواهیم داشت و به همین دلیل می توان هارد Hot Spare قرار داد تا سریعا جایگزین هارد Fail شده شود. در RAID 6 حداقل 4 هارد دیسک مورد نیاز است.

مفهوم RAID و انواع RAID

RAID 60
این نوع RAID ترکیبی از RAID 0 و RAID 6 است و به گونه ای دیگر می توان این طور در نظر گرفت که اطلاعات را بین دو دسته هارد که RAID 6 شده اند به صورت نواری توزیع می کند. برای راه اندازی این مدل از RAID حداقل به 8 عدد هارد نیاز خواهد بود.

مفهوم RAID و انواع RAID

 

 

  • Sajjad Rezaei